«Η κοινωνία σε θέλει να είσαι απλώς ένα φωτοαντίγραφο, ποτέ ένα πρωτότυπο» Όσσο

Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009

Δηλώσεις Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας

Από το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση :
Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς επισκέφθηκε σήμερα τον Νομό Αιτωλοακαρνανίας και έδωσε στην κυκλοφορία την παράκαμψη Αγρινίου, ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο για την Δυτική Ελλάδα.
Ο κ. Σουφλιάς έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:
«Παραδίδουμε σήμερα στη κυκλοφορία ένα πολύ σημαντικό έργο για την Δυτική Ελλάδα. Την ευρεία παράκαμψη του Αγρινίου μήκους 34 χλμ.
Σας καλωσορίζω στην επίσημη τελετή εγκαινίων της παράκαμψης Αγρινίου και πιο συγκεκριμένα του τμήματος από τον κόμβο Κεφαλόβρυσου ως τον κόμβο Κουβαρά.
Είναι ένα έργο που η ευρύτερη περιοχή, ολόκληρη η Δυτική Ελλάδα, το περίμενε επί χρόνια, δεκαετίες ολόκληρες. Και όταν εμείς λέγαμε ότι θα το παραδώσουμε έως το καλοκαίρι του 2009, δεν μας πίστευε κανείς! Να όμως που τηρήσαμε την υπόσχεσή μας… Να όμως που δεν μένουμε στα λόγια αλλά κάνουμε πράξεις… Να όμως που ένα όνειρο γίνεται πραγματικότητα!
Όπως γνωρίζετε, μιλάμε για ένα πολύ κρίσιμο έργο. Δεν είναι μόνο το ότι μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις, κατά 11,5 χιλιόμετρα, και συντομεύει τουλάχιστον κατά 30 λεπτά το ταξίδι για την Αθήνα. Το πιο σημαντικό, είναι το θέμα της ασφάλειας...
Φτιάξαμε ένα δρόμο υψηλών προδιαγραφών και απόλυτης ασφαλείας, ο οποίος αντικαθιστά έναν πραγματικό δρόμο καρμανιόλα… Ίσως το πιο επικίνδυνο, το πιο φονικό τμήμα του παλαιού εθνικού δικτύου σήμερα γίνεται επιτέλους παρελθόν. Αρκεί να σας πω ότι σε αυτό το κομμάτι που αντικαθίσταται σήμερα, είχαμε κατά μέσο όρο τον τραγικό απολογισμό των 87 τραυματιών και 10 νεκρών ετησίως. Για να μην αναφερθώ στην αποφράδα χρονιά του 2005, όταν είχαμε 116 τραυματίες και 18 νεκρούς. Αριθμοί απίστευτοι, κόστος σε ανθρώπινες ζωές αβάστακτο, το οποίο ήταν ο σημαντικότερος λόγος, το ισχυρότερο κίνητρο για να πούμε «ως εδώ» και να εργαστούμε σκληρά για να κάνουμε πραγματικότητα αυτόν το νέο δρόμο.
Θα ήθελα, λοιπόν, να σας πω ορισμένα πιο αναλυτικά στοιχεία για το έργο. Η παράκαμψη Αγρινίου έχει μήκος συνολικά 34 χιλιόμετρα, από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κεφαλόβρυσου μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κουβαρά και αποτελεί τμήμα της Ιόνιας Οδού.
Από αυτά τα 34 χιλιόμετρα, όταν αναλάβαμε το 2004 βρήκαμε στα 13 χλμ να έχουν κατασκευαστεί το 75% των εργασιών. Στα υπόλοιπα 21 χλμ δεν είχε γίνει καμία εργασία. Οι εργασίες άρχισαν την Άνοιξη του 2005.
Για το σύνολο των 34 χιλιομέτρων, διατέθηκαν από το 2005 περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από πιστώσεις του Ταμείου Συνοχής.
Η τυπική διατομή της παράκαμψης συνολικού πλάτους 24,50 μ. αποτελείται από 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα. Γι΄αυτό και σας είπα ότι είναι ένας δρόμος στον οποίον τηρούνται πλήρως όλες οι διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας.
Είναι ένα τεχνικά εντυπωσιακό έργο. Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει γέφυρα μήκους 690μ. στον Αχελώο, κοιλαδογέφυρα μήκους 140μ.στην περιοχή Αγγελοκάστρου και πλήθος μικρών και μεγάλων τεχνικών απαραίτητων για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου και την αποχέτευση της περιοχής, την κατασκευή των Ανισόπεδων Κόμβων Ρίγανης και Κουβαρά, καθώς και παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Η ιδιαιτερότητα του έργου ήταν η ακαταλληλότητα των εδαφών από τα οποία διέρχεται η χάραξη στο μεγαλύτερο μέρος της, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο των επιχωμάτων του δρόμου να κατασκευαστεί με οπλισμένο από γεωΰφασμα επίχωμα.
Επίσης, σημαντικό τμήμα της χάραξης διέρχεται στην περιοχή μεταξύ λίμνης Οζερού και ποταμού Αχελώου, η οποία σε περίπτωση έντονων βροχοπτώσεων κατακλύζεται με αποτέλεσμα να ληφθούν σημαντικά μέτρα για την προστασία του δρόμου από ανάλογες μελλοντικές καταστάσεις, ώστε να επιτρέπεται η διέλευση των υδάτων μέσω του σώματος της οδού ασφαλώς. Τα μέτρα αυτά ήταν η κατασκευή εξυγιαντικών στρώσεων, κατακόρυφων πλαστικών στραγγιστηριών και η κατασκευή τμήματος του επιχώματος καθ’ ύψος με κροκάλα.
Η παράκαμψη Αγρινίου συνδέεται με την Ιόνια Οδό νότια στον Ανισόπεδο Κόμβο Κεφαλόβρυσου, ο οποίος θα κατασκευαστεί από το έργο Παραχώρησης και βόρεια στον Ανισόπεδο Κόμβο Κουβαρά, ο οποίος κατασκευάστηκε από την εργολαβία.
Θέλω να τονίσω ότι η σύμβαση υπεγράφη στις 10/03/2005, με προθεσμία περαίωσης τεσσάρων χρόνων λόγω προφορτίσεων των εδαφών και αναμονή για τη συντέλεση των συμπυκνώσεων των εδαφών ήτοι μέχρι 10/03/2009.
Όμως, κατά τη διάρκεια εξέλιξης, του έργου παρουσιάσθηκαν καθυστερήσεις οφειλόμενες σε ανασκαφές της Αρχαιολογίας, ολοκλήρωση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων και κήρυξη νέων απαλλοτριώσεων για να αντιμετωπισθούν περιπτώσεις ευστάθειας πρανών λόγω της φύσεως των εδαφών. Παρά τις καθυστερήσεις εννέα μηνών το έργο παραδίδεται στην κυκλοφορία σήμερα με διαφορά μόνο 3 μηνών. Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσους εργάστηκαν για να πετύχουν αυτό το στόχο.
Στο σημείο αυτό, όμως, επιτρέψτε μου να πω και κάτι ακόμα. Το έργο αυτό μπορεί να είναι σπουδαίο, αλλά δεν είναι παρά ένα μέρος του μεγάλου προγράμματος έργων που πραγματοποιούμε στην ευρύτερη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας.
Και πρώτα απ’ όλα, αναφέρομαι σε ολόκληρο το τεράστιο έργο που ονομάζεται Ιονία Οδός. Το έργο αυτό έχει φύγει πλέον από τη σφαίρα των εξαγγελιών στις οποίες παρέμενε επί δεκαετίες και έχει ξεκινήσει. Το συνολικό του κόστος ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ -και για να έχετε μια τάξη μεγέθους, ο προϋπολογισμός του είναι διπλάσιος από τον προϋπολογισμό της ζεύξης Ρίο-Αντίρριο. Ο αυτοκινητόδρομος από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα έχει συνολικό μήκος περίπου 196 χλμ –και από αυτά, τα 117 χλμ. κατασκευάζονται εντός του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.
Τα 34 χιλιόμετρα από αυτά, παραδίδονται σήμερα στην κυκλοφορία. Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης μέσα σε 40 μήνες δηλαδή μέχρι 19.04.2011 προβλέπεται με αποκλειστική προθεσμία η ολοκλήρωση του τμήματος Αντιρρίου - Αγρινίου. Και μέχρι το τέλος του 2013, η ολοκλήρωση όλου του άξονα της Ιονίας Οδού.
Πέρα από αυτό το σπουδαίο έργο, το ΥΠΕΧΩΔΕ κατασκευάζει και τα παρακάτω έργα στο Νομό Αιτωλοακαρνανίας:
Ø Το 1ο τμήμα της σύνδεσης Αστακού και Πλατυγυαλίου με το Δυτικό Άξονα, συνολικού μήκους 7,5 χιλιομέτρων προϋπολογισμού 20 εκ ευρώ. Η εργολαβία αυτή προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2009.
Ø Θυμίζω ότι ολοκληρώσαμε την παράκαμψη Ναυπάκτου, με συνολικό προϋπολογισμό 42 εκ. ευρώ και μήκος 13 χλμ. Ξεκίνησε το 1983, με πολύ αργούς ρυθμούς. Με την διάθεση όμως 31 εκ. ευρώ από το 2004 το έργο κατασκευάσθηκε και παραδόθηκε στην κυκλοφορία ολόκληρο τον Απρίλιο του 2008.
Ø Ολοκληρώσαμε επίσης ένα μικρό αλλά σημαντικότατο έργο, την οδό Αλευράδας – Γέφυρας Τατάρνας, μήκους 7,5 χλμ, που συνδέει την Επαρχία Βάλτου και Ξηρομέρου με την Ευρυτανία.
Ø Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι δράσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας. Μέχρι την ολοκλήρωση της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ προβλέπεται να γίνουν και επεμβάσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε θέσεις / τμήματα και άρση επικινδυνότητας κόμβων και διαβάσεων πεζών στον υφιστάμενο οδικό άξονα Αντίρριο – Ιωάννινα. Το συνολικό κόστος της δράσης ανέρχεται στα 27 εκ. ευρώ περίπου.
Ø Πέρα από τα οδικά έργα, πολύ μεγάλης σημασίας είναι και η ανακατασκευή της διώρυγας Δ1 και η επέκταση της διώρυγας Αμβρακίας – Αμφιλοχίας. Για την άρδευση – ύδρευση των κοινοτήτων της επαρχίας Βάλτου, με προϋπολογισμό 40 εκατομμύρια ευρώ. Θα αρδεύεται έκταση 100.000 στρεμμάτων.
Ø Ανάλογης σημασίας, το φράγμα Αχυρών Νομού Αιτωλοακαρνανίας και τα αρδευτικά δίκτυα κεντρικού Ξηρομέρου, προϋπολογισμού 35 εκατομμυρίων ευρώ. Προβλέπεται το έργο που κατασκευάζεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2010.
Ø Και βέβαια, κάνουμε μια σειρά από σημαντικά έργα για την προστασία του περιβάλλοντος στην περιοχή, που χρηματοδοτούνται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον» του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Όμως, το ενδιαφέρον του ΥΠΕΧΩΔΕ για το νόμο της Αιτωλοακαρνανίας δεν περιορίζεται εδώ. Εκπονούνται μελέτες για τα έργα της νέας προγραμματικής περιόδου τα οποία έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ συνολικού προϋπολογισμού 590εκ. Προτεραιότητα όπως ήταν αναμενόμενο έχουν οι συνδέσεις κρίσιμων περιοχών του νομού με το μεγάλο έργο της Ιονίας Οδού (ή αλλιώς Δυτικό Άξονα).
Ø Ένα τέτοιο έργο είναι η σύνδεση του Ακτίου με το Δυτικό Άξονα, γνωστό επίσης ως Άκτιο – Αμβρακία. Η μελέτη ολοκληρώθηκε και προβλέπει μια νέα χάραξη που θα συνδέει την Ιόνια Οδό με το αεροδρόμιο του Ακτίου και επίσης θα αναβαθμίσει την πρόσβαση προς τα δυτικά παράλια. Το έργο έχει συνολικό μήκος περίπου 50 χλμ και προϋπολογισμό 338 εκατομμύρια ευρώ. Δημοπρατείται σε λίγες μέρες, στις 2 Ιουνίου.
Ø Ένα άλλο έργο είναι η σύνδεση της Λευκάδας με το Άκτιο και το Δυτικό Άξονα. Η σχετική μελέτη ολοκληρώνεται στο τέλος του χρόνου και το μελετώμενο έργο με συνολικό μήκος περίπου 22 χλμ. και προϋπολογισμό 60εκ. ευρώ αναμένεται δημοπρατηθεί στο 1ο εξάμηνο του 2009.
Ø Μελετώνται επίσης μια σειρά από σημαντικά έργα, όπως ο οδικός άξονας Αστακός – Πλατυγιάλι – Ιονία Οδός προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ, ο άξονας Ναύπακτος – Ιτέα – Άμφισσα – Λαμία προϋπολογισμού 120 εκ. ευρώ και η βελτίωση κατά τμήματα της εθνικής οδού Αγρινίου – Καρπενησίου προϋπολογισμού 70 εκ. ευρώ. Τα έργα αυτά έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Ø Τέλος, ένα σπουδαίο περιβαλλοντικό έργο, έχουμε προγραμματίσει στο ΕΣΠΑ την κατασκευή αποχετευτικών δικτύων και βιολογικών καθαρισμών σε όλους τους οικισμούς άνω των 2000 κατοίκων.
Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους τους συντελεστές κατασκευής του έργου. Τους εργαζόμενους στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ και ιδιαίτερα τον συντοπίτη σας Δ/ντή κ. Αγγέλη. Την κατασκευαστική Εταιρεία και τους εργαζόμενους σε αυτήν για την συνέπεια τους στον χρόνο κατασκευής και την υψηλή ποιότητα παρά τις πολλές δυσκολίες.
Θέλω όμως ιδιαίτερα να συγχαρώ και να ευχαριστήσω τον εκλεκτό μου συνεργάτη και πατριώτη σας Δήμο Κατσιγιάννη, Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, ο οποίος είχε και την ευθύνη για την πορεία του έργου από πλευράς πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
Αναλαμβάνοντας πριν από 5 χρόνια τις ευθύνες ενός Υπουργείου με τόσο ευρύ αλλά και τόσο κρίσιμο για το μέλλον της χώρας αντικείμενο, οι συνεργάτες μου και εγώ είχαμε μπροστά μας πολλές και μεγάλες προκλήσεις. Ακόμα μεγαλύτερη όμως ήταν η διάθεση να συμβάλουμε για να πάει όλη η Ελλάδα μπροστά. Να γίνει ένα ευρωπαϊκό κράτος με σύγχρονες υποδομές και βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον. Με σκληρή και συστηματική δουλειά, προσπαθήσαμε και προσπαθούμε να βοηθήσουμε τον τόπο.
Η αλήθεια είναι ότι ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα και πολύ μεγάλες δυνατότητες. Όμως έχει σημαντικές ελλείψεις σε υποδομές. Βλέπετε ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αλλάξουμε αυτή την εικόνα. Για να δώσουμε νέα δυναμική προόδου και ανάπτυξης στον τόπο σας. Γιατί το αξίζει και το αξίζετε. Δεν μένουμε στα λόγια, υλοποιούμε έργα. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.»
Αθήνα, 29 Μαΐου 2009